Online shoppen is de nieuwe manier van winkelen tegenwoordig. Er zijn ontzettend veel webshops, probeer daar nog maar in op te vallen. Kan iemand niet binnen 30 seconden vinden wat hij/zij zoekt, dan is er een concurrent waar dat wel lukt.
Moet je een account aanmaken om iets te bestellen, dan is er wel een andere website waar dat niet hoeft. Hoe moet je om gaan met deze user experience issues.
Wij hebben 5 user experience fouten die online webshops maken voor je op een rijtje gezet en hoe je ze kan voorkomen.
Inhoud
1. Snelheid is een prioriteit
Ben je wel eens op een webwinkel geweest die een heel mooi design had, maar totaal niet te gebruiken was. Snelheid is tegenwoordig alles een trage website kost je conversies, elke seconde extra kost je 21% van je conversies. Hoe los je snelheid problemen op? Eén van de grootste dingen die je zelf kan doen om snelheid problemen op te lossen, is om elk element in jouw webshop zo licht mogelijk te maken zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Voor hulp bij het versnellen van jouw webshop kan je een kijkje nemen op onze pagina over het verbeteren van website snelheid.
2. Slechte site navigatie
Navigatie is alles. Als jouw klanten niet weten hoe ze door de site moeten gaan, dan hebben die mooie productfoto's en een snelle site geen extra waarde. Hier zijn een paar dingen die je kan doen voor het optimaliseren van de navigatie van jouw webshop.
- Zorg voor een prominent zoekformulier
- De menu's moeten logisch zijn
- Gebruik productcategorieën
- Gebruik breadcrumbs die het navigatie pad laten zien
- Bied de potentiële klant de kans om je producten te filteren
3. Mobiele user experience
Eén van de grootste fouten die je vandaag kunt maken, is als je webwinkel geen goede gebruikerservaring heeft op de mobiel. Online shoppers browsen voornamelijk op de mobiel, 52% van de gebruikers die een slechte mobiele ervaring heeft maakt minder snel contact met het bedrijf. Nog erger is als de gebruikers die niet vinden wat ze zoeken op een mobiele site, ze zullen dan je website verlaten en op zoek gaan naar een andere webwinkel waar ze wel vinden wat ze zoeken. SEOlab is gespecialiseerd in het mobiel optimaliseren van een website. Benieuwd naar hoe dit in zijn werk gaat, neem dan contact op, of kijk op onze pagina over mobiele website optimalisatie.
4. Gemakkelijk afrekenen
Heb je wel eens een product proberen te kopen in een gecompliceerd kassasysteem, de aankoop moet soepel verlopen. Met User experience optimalisatie zorg je ervoor dat er geen frustatie is als de klant op de knop bestel nu klikt. Je winkelwagen moet eenvoudig te vinden zijn en technisch moet alles goed werken als je producten wijzigt of verwijderd. De klanten moeten de winkelwagen gemakkelijk kunnen bekijken en ook als ze terug navigeren naar de productcategorie als daar weer producten willen toevoegen. Zorg ook voor voor meerdere betaalopties zodat de klant gemakkelijk kan betalen.
5. Leer van de gebruiker
Wat je ook doet, zorg ervoor dat de gebruiker centraal staat in het ontwerp van je webwinkel. Maar hoe kom je erachter of je gebruiker je webwinkel als fijn ervaart. Vraag het ze, je zou een kleine enquête kunnen aanbieden bij het afrekenen en de invullers een kortingscode aanbieden als beloning. Je kan ook een A / B test doen bij elke stap van een bestelling om erachter te komen welk element beter werkt voor jouw specifieke klanten. SEOlab werkt samen met zijn klanten aan het creëren van de beste gebruikerservaring. Ben jij nou op zoek naar conversie gerichte geoptimaliseerde website? Bekijk dan eens onze pagina over een website laten maken.