5 voordelen van Online marketing

Online marketing is niet meer weg te denken tegenwoordig, Online is de manier om mensen te bereiken die een aankoop gaan doen.

Elsa Heijnen
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Elsa

Online marketing is niet meer weg te denken in je reclame uitingen tegenwoordig, Online is de manier om mensen te bereiken die een aankoop gaan doen. De huidige consument wordt steeds minder beïnvloed door traditionele marketingtactieken, zoals billboards, flyers en tv- en radio-advertenties.

Inhoud

De consumenten van nu onderzoeken online producten en diensten voordat ze kopen. Ze vergelijken prijzen, lezen recensies en vinden online antwoorden op hun vragen. Ze willen de leiding hebben over hun aankoopbeslissingen en voor ze een opdracht geven hebben ze uitgebreid onderzoek gedaan op het internet. Wij hebben 5 voordelen van Online marketing uitgewerkt zodat je niet aan de zijlijn blijft zitten.

Groter bereik

Met Online marketing kan je gemakkelijk mensen bereiken in andere steden, provincies en andere landen, waardoor je doelgroep groter wordt. Bovendien kan je effectief online een doelgroep bereiken, zodat je alleen aanwezig bent bij consumenten die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Schakel een online marketing bureau in als je ook je doelgroep online wilt bereiken.

Lagere marketingkosten

Online marketing kost aanzienlijk minder dan traditionele marketing. Geen dure tv-, kranten- of radioadvertenties die duizenden euro's kosten. Geen kosten voor het drukken van brochures of flyers. Geen kosten voor bushokjes of reclameborden. Online zijn de meeste marketinginspanningen zelfs gratis, zoals het gebruik van social media, bloggen en SEO. Het kost je wel tijd en uiteindelijk een pay per click.

Personaliseren

Als je online iets verkoopt kan je je campagnes personaliseren op de mensen die geïnteresseerd zijn in je product of dienst, dit kan zorgen voor een hoger conversieratio. Je kan dus potentiële klanten volgen op basis van website bezoek, aankoopgeschiedenis en voorkeuren en je kan aanbiedingen laten zien aan je potentiële klanten. Dit was vroeger onmogelijk alleen de Gouden Gids had een soort van vergelijkbare functie, advertenties tonen op het moment dat iemand je nodig hebt.

Relatie opbouwen

Marketing op het internet kan je ook gebruiken voor het opbouwen van relaties met klanten om de klantenbinding te verhogen. Met name social media kunnen zeer effectief zijn. Op Facebook kan je commentaar geven op beoordelingen, vragen beantwoorden en reageren op kritiek. Wanneer je online met je klanten communiceert, dan maak je je bedrijf menselijk en je laat zien dat je de mening van je klanten belangrijk vindt. Je kunt bijvoorbeeld ook e-mailmarketing gebruiken en een bedankbriefje mailen na een aankoop en zo je relaties koesteren die vaste klanten kunnen worden.

Gegevens verzamelen

De interactie die je online hebt met klanten en prospects kunnen buitengewoon nuttig zijn. Met deze online gegevens kan je gemakkelijk populaire producten of diensten koppelen aan je klanten die er in geïnteresseerd zijn en je kan persoonlijker met ze communiceren. Het beoordelen van het rendement van een tijdschrift- of krantenadvertentie kan heel moeilijk zijn. Maar met online marketing kan je het rendement op investering en omzetconversie beter berekenen en deze data kan je realtime bekijken, zodat je je marketingstrategieën kan aanpassen om het gewenste effect te bereiken.