Voor het optimaliseren van een website zijn SEO tools niet weg te denken. Bij SEOlab wordt er gewerkt met meerdere tools, om de beste ranking van jouw website te bereiken. Zo hebben wij de meest effectieve tools van 2019 op een rijtje gezet.
Inhoud
// Ahrefs
Ahrefs is een toonaangevende SEO tool voor het bijhouden van backlinks en zoekwoorden voor SEO. De gratis versie heeft ook al heel veel functies om je website met een SEO oog te bekijken. Je ziet voor bijna elke domeinnaam de top 100 van backlinks met link teksten. Wij maken echter gebruik van de betaalde versie, hiermee krijgen wij een volledig overzicht van de huidige stand van een website. Zo brengt de SEO Site Audit tool van Ahrefs de ‘gezondheid’ van website in beeld en de SEO en hoe deze te verbeteren. Hoe hoger de gezondheid hoe beter de website SEO technisch geoptimaliseerd is.
// Google Analytics
Google Analytics is één van de beste gratis hulpprogramma's voor zoekmachine optimalisatie die op de markt aanwezig is. Met deze tool kan je een beter inzicht krijgen in jouw bezoekers en de manier waarop ze op de website navigeren en hoe ze bij je terecht zijn gekomen. Er is geen vergelijkbare tool die zo uitgebreid en hoogwaardige informatie biedt. Er zijn tal van bronnen van Google die een uitgebreide uitleg geven over hoe je om moet gaan met Google Analytics. Alle gegevens over het verkeer en websitebezoek vind je met Google Analytics.
// Google Search Console
Google Search Console is een gratis tool van Google, deze tool is een soort van 'kompas' van je website en absoluut onmisbaar als je je website wilt verbeteren en vindbaar wilt maken. Je krijgt veel waardevolle informatie over hoe je website presteert op je zoekwoorden en wat de gemiddelde posities zijn voor die zoekwoorden. Erg handig zijn de filters waarmee je dieper kan kijken en perioden kan vergelijken met elkaar. Met Search Console krijg je ook de problemen te zien van je website, zoals crawlfouten en of je site mobielvriendelijk is of niet. SEOlab is gespecialiseerd in het optimaliseren van je mobiele website snelheid.
// Screaming Frog
Screaming Frog is een musthave voor elke SEO specialist of Online Marketeer als je de gezondheid van je website op peil wilt houden. Screaming Frog kijkt als een zoekrobot en ziet alle pagina's ook de pagina die je niet wilt indexeren. Na de scan krijg je een duidelijk overzicht van On page SEO elementen zoals de titel en meta descriptions of ze missen, dubbel zijn, te lang of te kort zijn. Ook kan je met deze tool gemakkelijk de gebroken en 301 redirect interne en externe links vinden en dan oplossen. Je mag 500 url's gratis scannen.
GTMetrix
We weten al een tijdje dat een optimale website snelheid een positief effect heeft op de SEO van je website, het is dus van vitaal belang om de laadsnelheid van je website te weten. GTMetrix is een handige tool die de laadsnelheid van een pagina inspecteert en je duidelijk aangeeft waar de problemen zitten en hoe je deze kan oplossen. Als je optimaliseert en weer scant dan zie je de score omhoog gaan. Bij SEOlab vinden GTMetrix een lieve scan als je hem vergelijkt met Google pagespeed insights. Alleen de gebruiksvriendelijkheid die GTMetrix biedt is niet te evenaren.
Google Keyword Planner
De zoekwoordplanner van Google is een eenvoudige manier om zoekwoorden te onderzoeken. Om Google zoekwoordplanner te gebruiken, moet je een Google Adwords-account hebben. Ga in het dashboard naar hulpprogramma's en vervolgens naar zoekwoordplanner. Je kan er gemakkelijk zoekwoorden, verkeer schatten en zoekcampagnes maken. De Google keyword planner laat je het gemiddelde maandelijkse zoekvolume zien van een zoekopdracht, de concurrentie en de biedingen voor het zoekwoorden tijdens de veiling. Je kan de zoekwoordplanner ook voor zoekmachine optimalisatie gebruiken. Maak content rondom relevante zoektermen met een hoog zoekvolume zodat je meer verkeer naar je website trekt. Bij SEOlab gebruiken we ook de Keyword explorer van Ahrefs, deze vinden we eigenlijk wel beter dan de Google Keyword Planner.
Yoast SEO Plugin
Iedereen die een WordPress website heeft en met SEO aan de slag wilt gaan moet Yoast SEO Plugin installeren. Het is de meest populaire SEO plugin in de Wordpress plugin repository. Yoast zorgt ervoor dat je heel gemakkelijk titels en meta descriptions kan maken voor je pagina's en artikelen. Je krijgt een Google snippet preview te zien en hoe hij zal verschijnen in Google. Ons advies is je Google snippet ook te controleren met de Google snippet Serp preview tool van Michaelcostanzo.com. Deze tool is nauwkeuriger en handig als je de Google vermeldingen optimaliseert voor de mobiel. Met Yoast kan je ook een on-page SEO scan doen die je de problemen laat zien. Je kan ook een keyword focus opgeven voor de pagina, wij zijn hier niet een erg grote fan van aangezien je teveel gaat over-optimaliseren. Ook adviseren we om niet de XML sitemap van Yoast te gebruiken aangezien Yoast overal een XML sitemap van maakt ook van onderdelen die een pagina maken, die wil je niet geïndexeerd hebben. Je kan dit natuurlijk oplossen door de Yoast settings voor indexatie correct te zetten, maar wij zien vaak dat dit wordt vergeten. Probeer eens onze eigen XML sitemap WordPress plugin die wij ontwikkeld hebben, hij is gratis tot 250 pagina's en super gemakkelijk in te stellen.
// Siteliner
Siteliner is niet een hele bekende SEO tool maar wel super handig handige als je de gedupliceerde content van je pagina's wilt zien. Je krijgt precies te zien waar de gedupliceerde content zit. Zorg er in ieder geval altijd voor dat content hoog in de body uniek is dus een eerste paragraaf moet uniek zijn. Met Siteliner zie je ook de gebroken links, gemiddelde website snelheid vergeleken met andere websites, het aantal interne links en nog veel meer.
// Varvy SEO tool
Er zijn veel online SEO analyses te vinden op het internet zoals Woorank en SEO SiteCheckup om problemen op te sporen. Je kan ze allemaal gebruiken, maar wij vinden Varvy SEO tool de beste online SEO analyse tool die nauwkeurig is omdat er geen percentage uitkomt die vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt. Met Varvy SEO tool zie je onder andere hoe de Googlebot je website ziet, hoe de mobiele bruikbaarheid is, de website snelheid en nog veel meer.
// Structured data generator
Met Structured data is de kans groot dat je in aanmerking komt voor voor uitgebreide zoek resultaten zoals bijvoorbeeld ziet bij recepten. Google kan je website met deze code ook beter begrijpen.Structured data maakt gebruik van de schema.org opmaak en heeft een JSON-LD opmaak.Natuurlijk is deze lijst nog niet compleet, er zijn nog veel meer goede SEO tools. We gaan deze lijst verder aanvullen. Als je hulp wilt met het optimaliseren van je website dan helpen we je graag verder. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek, we maken dan een Gratis SEO analyse voor je.