Google heeft aangekondigd per juni 2020 haar partner programma te veranderen. Andere criteria, strengere eisen, nieuwe voordelen en meer gecertificeerde medewerkers zijn enkele zaken die veranderen.
Voldoe je straks nog aan de nieuwe eisen of dreig je de badge te verliezen? Wat zijn de gevolgen voor jouw Partner badge?
Inhoud
Ook wij, als Google Partner, staan voor de uitdaging om onze badge te behouden. De eerste stappen zijn hier al gemaakt om er voor te zorgen dat SEOlab ook straks voldoet aan de eisen. Google hanteert vanaf de zomer van 2020 geen overgangsperiode, de overgangsperiode is nu. Lees daarom snel verder en ontdek hoe ook jij Google Partner blijft. Spoiler alert: de veranderingen kunnen grotere gevolgen hebben dan je in eerste instantie zou verwachten.
Terug naar de basis: wat is het Google Partner programma?
Bedrijven, veelal online marketing bureaus, kunnen zich aanmelden voor het Google Partner Programma wanneer ze aan diverse criteria en eisen voldoen. Denk hierbij aan een uitgaven-vereiste en het behalen en up-to-date houden van Google certificaten. Wanneer je aan de criteria voldoet krijg je van Google een Partner-badge die je mag gebruiken op je website en/ of in je marketinguitingen. Je toont hiermee aan dat jouw bedrijf productkennis heeft en expert is op het gebied van adverteren. Google Partners zijn gespecialiseerd in één of meerdere Google Ads-productgroepen: Search Advertising, Video Advertising, Display Advertising en/of Shopping Advertising. De badge laat zien dat je expert bent op het gebied van adverteren via Google en zegt dus niets over SEO (organische vindbaarheid).
Wat gaat er veranderen?
Google verandert de volgende criteria:
- Certificering: op dit moment moet er minimaal één medewerker beschikken over de certificeringen van Google. Vanaf eind juni 2020 moet minimaal de helft van de gebruikers binnen het Google Ads account van jouw organisatie beschikken over de certificeringen;
- Uitgaven: volgens de huidige eisen moet je minimaal $10.000,- binnen 90 dagen hebben besteed aan Google Ads om Google Partner te zijn. Dit wordt verdubbeld naar $20.000,-;
- Bedrijfsprestaties: momenteel wordt dit onderdeel beoordeeld aan de hand van je activiteit op het platform van Google: je moet minimaal 12 maanden aaneengesloten geld hebben uitgegeven. Google scherpt dit aan en gaat je straks ook inhoudelijk controleren door (geautomatiseerd) toe te zien of je de campagnes optimaliseert.
Wat moet je doen om Google Partner te blijven?
We hebben een aanpak uitgewerkt waarmee je in vier stappen voldoet aan de eisen om de badge voor je organisatie te behouden.
Stap 1: Maak de nieuwe balans op
Verdiep je in de nieuwe criteria om Google Partner te mogen zijn. Leg je account naast de eisen om zo de balans op te maken. Google heeft dit heel makkelijk gemaakt door in je manageraccount aan te geven of je aan de nieuwe eisen voldoet. Zorg dat je op tijd weet welke acties nodig zijn om de badge te behouden.
Stap 2: Zorg dat je voldoet aan de uitgaven-eis
Check of je in de afgelopen 90 dagen meer dan $20.000,- hebt uitgegeven aan Google Advertenties. Je moet hier eenmalig aan hebben voldaan om Google Partner te worden. Controleer ook of alle uitgaven van je klanten zijn gekoppeld aan het manageraccount van jouw organisatie. Werf nieuwe klanten als je op dit moment niet verwacht binnen 90 dagen $20.000,- te besteden aan Google ads.
Stap 3: Zorg voor de juiste certificaten en koppel deze aan jouw organisatie
Binnen jouw organisatie moet minimaal de helft van de medewerkers, die actief zijn in Google-Ads, gecertificeerd zijn. Van deze gecertificeerde gebruikers moet minimaal één gebruiker zijn gecertificeerd voor elk kanaal waarin jouw organisatie uitgaven doet. De certificaten van je medewerkers moeten gekoppeld zijn aan jouw organisatie. Google beschrijft op deze pagina hoe je dat doet. Werken je medewerkers vanuit hun werkmail of logt iedereen in via een gezamenlijk domein?
Stap 4: Optimaliseer je huidige campagnes
Vanaf eind juni 2020 kijkt Google niet of je actief bent, maar ook of je je inspant om de campagnes te optimaliseren. Daarom doe je er verstandig aan om nu al actief de lopende campagnes te optimaliseren. Gebruik hiervoor de aanbevelingen die Google zelf doet zodat je werkt aan een optimale weergave waarmee je de resultaten van je campagnes optimaliseert.
Werk aan de winkel
We hopen je hiermee een paar stappen in de goede richting te helpen. Hoe eerder je start met acties om te voldoen aan de nieuwe eisen, hoe groter de kans is dat jouw organisatie de badge niet verliest. Wij houden de ontwikkelingen de komende maanden scherp in de gaten. Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt over de nieuwe eisen en de gevolgen daarvan voor jouw organisatie. We helpen je graag.