Wat zijn de factoren die leiden tot de top 10 van resultaten die je krijgt als je iets in Google typt? Welnu, dat antwoord is ingewikkelder dan een blogpost, maar er is een manier om je website hoger in de natuurlijke zoekresultaten te krijgen door erachter te komen wat je fout doet.
Inhoud
Er zijn een aantal goede SEO tools te vinden op het internet die je website een cijfer geven, misschien ken je er wel een aantal zoals SEO Site Checkup, Woorank of HubSpot's gratis Website Grader tool een geweldige tool om mee te beginnen.Website Grader meet de technische effectiviteit van een website en geeft een score (op een schaal van 0 tot 100) van je website prestaties, SEO, beveiliging en mobiele responsive elementen. De tool geeft je ook enkele basisadviezen en nuttige informatie over hoe de website kan verbeteren. We hebben de website van SEOlab op de proef gesteld en adviseren je aan hetzelfde te doen om te zien hoe je het doet.Het is een gratis tool die ook kan fouten maken in de uitkomst. Bij het SEO resultaat van SEOlab bijvoorbeeld wordt gezegd dat we geen XML sitemap hebben, die hebben we natuurlijk al jaren :-)
84% score is best oké, maar klopt dit ook en wat zegt het nou?
Website prestaties
Wat kan ik controleren om de prestaties van mijn website te meten? Het optimaliseren van de prestaties van je website is cruciaal voor het vergroten van het verkeer, het verbeteren van de succespercentages, het genereren van meer leads en het verhogen van de inkomsten. Maar wat zijn de uitkomsten van de uitkomst van Website Grader waarvan je op de hoogte moet zijn?
Paginagrootte website
Hoe "zwaarder" je webpagina, hoe langzamer de laadtijd. Probeer voor de beste gebruikerservaring jouw paginagrootte onder 2 MB te houden. Als een website te lang duurt om te laden, kan dit ertoe leiden dat bezoekers een pagina verlaten. Meestal hebben we de neiging om na ongeveer 2 seconden ongeduldig te worden; en voor elke extra seconde daarna neemt de verlatingsgraad exponentieel toe. Vergeet niet dat het de browsers tijd nodig hebben om jouw HTML, jouw stylesheets, jouw scripts, jouw afbeeldingen en al het andere waaruit jouw website bestaat te downloaden.
Paginasnelheid
Wanneer je site langzaam wordt geladen, kunnen paginaweergaven, de klanttevredenheid en conversieratio's verminderen. Ook (waarschijnlijk nog belangrijker) de snelheid van jouw webpagina's is van invloed op jouw organische posities. Sinds 2010 houdt Google rekening met de snelheid van sites in zijn algoritme. Houd er rekening mee dat het de taak van Google is om de resultaten te leveren die mensen blij maken en terwijl jij jouw pagina's wilt presenteren met grote, mooie foto's en fraaie functionaliteiten, je moet dus een goede compromis daar in vinden.
Pagina verzoeken
Hoe meer HTTP-requests je website maakt, hoe langzamer je website wordt. Wanneer je webbrowser een bestand, pagina, afbeelding enz. van een webserver ophaalt, doet het dat met behulp van HTTP. HTTP is een aanvraag / reactieprotocol, dit betekent dat jouw computer een verzoek voor een bestand verzendt en de webserver een antwoord terugstuurt. Als jouw website teveel aan het oproepen is dan wordt je website trager, probeer dan bestanden te combineren om het aantal verzoeken te minimaliseren.
Ook hier moet de uitkomst met een korreltje zout worden genomen en is het beter om voor het meten van je website snelheid de Google pagespeed Insight scan te gebruiken.
HTML en XML sitemap hebben we al jaren :-)
Mobiele scores
De vraag is; Hoe beïnvloeden zoekopdrachten van mobiele apparaten je posities? Het verkeer van mobiele apparaten groeit snel en naarmate mobiel zoeken steeds populairder wordt, moet je website zich aanpassen. Als jij jouw website niet optimaliseert voor mobiel, mis je waardevolle bezoekers, leads en inkomsten.
Responsive website
In 2012 verklaarde Pierre Farr van Google dat Google de voorkeur geeft aan een resonsive web design voor mobiele websites. "Met één enkele URL wordt het voor de Googlebot eenvoudiger om jouw site te crawlen en verkleint de kans op SEO-fouten op de pagina." Om al deze redenen presteren responsive websites doorgaans beter. Google heeft ook laten weten dat het nu de mobiele zoekresultaten opnieuw classificeert als je zoekt vanaf een mobiel apparaat.Google houdt van de sites die werken en de sites die gebruikers geven wat ze willen. Website Grader is een oké gratis tool om te zien hoe je website presteert, je kan ook goed je website vergelijken met je concurrenten. Wij adviseren om de uitkomst van online SEO tools niet letterlijk te nemen en een ervaren SEO specialist de belangrijkste issues handmatig te onderzoeken en op te lossen. Neem voor meer informatie gerust contact met ons op.