Een website analyse is een zeer uitgebreide analyse van je website zoals de zoekmachines je website zien. De analyse helpt je begrijpen wat de huidige performance van je website is en wat je moet doen om deze te optimaliseren om beter vindbaar te worden.
De SEO audit bekijkt elk element dat invloed heeft op de zichtbaarheid van je website.
Inhoud
Een ervaren SEO specialist gebruikt SEO tools, maar kijkt ook handmatig. Hij speurt door je website-code, evalueert je content, analyseert je concurrenten en backlinks. Voor dit artikel ben ik in de website van TELE2 gedokenin op de verschillende audits die tijdens een SEO analyse worden uitgevoerd.
Technische SEO Audit
Controleer of er één unieke versie is van je homepage en pagina's.
Het is belangrijk dat de zoekmachine maar één versie ziet van je pagina's en dat ze niet bereikbaar zijn op verschillende manieren; alle varianten moeten worden doorverwezen naar de juiste url. Het is eerst belangrijk om te weten of je website staat ingesteld mét of zonder www. De url varianten moeten allemaal met een permanente 301 redirect worden doorverwezen. Een gemakkelijke tool waarmee je dit kan checken is de Google Chrome extension Redirect Path. Als je in de browser je domeinnaam opvraagt op verschillende manieren, zie je welke er uitkomt op de 200 header response code.
Er zijn nog veel meer manieren om dit te ontdekken, maar ik houd het even bij Redirect Path.Ik heb bij TELE2 een aantal checks gedaan met Redirect Path en zie dat deze belangrijke SEO factor niet goed staat ingesteld. Als je de onderstaande tabel bekijkt dan zie je dat de subpagina's bereikbaar zijn met en zonder www, dit is niet goed! De kans bestaat dat Google twee websites gaat indexeren met www en zonder www, dus er ontstaat dan gedupliceerde content. Dit kan zo gebeuren als een medewerker via de WP admin een link zonder www. in een pagina plaatst.
Pagina broncode
De broncode van een website vertelt veel over de bouw van een website en is handig om SEO issues te ontdekken. Veel websites hebben tegenwoordig hun HTML code gecomprimeerd en dat maakt het een stuk lastiger om de code te lezen. Gelukkig is er unminify; een online tool waarmee je de HTML code weer leesbaar kan maken. Als voorbeeld nemen we de website van TELE2, omdat het een grote Nederlandse Wordpress-website is. Om de broncode te zien, doe je in Google Chrome je rechtermuisknop en klik je op 'paginabron weergeven'.Een ervaren SEO specialist kan al veel zien door de pagina broncode te bestuderen, hieronder een aantal dingen die mij opvallen in de code van Tele2.
Overbodige code verwijderen
Met een standaard Wordpress installatie wordt er veel overbodige Wordpress code geïnstalleerd, zoals je ook kan zien bij TELE2.
Met de plugin van perfmatters kan je in één keer alle overbodige code verwijderen.
Defer of javascript
In de code zie ik dat TELE2 er voor gekozen heeft om javascript met defer asynchroon in te laden. Er zijn meerder manieren om dit te doen en defer is de gemakkelijkste oplossing, alleen oudere browsers ondersteunen dit niet.
Ik kan me voorstellen dat er ook bezoekers op de website van TELE2 komen met oudere browswers zoals Internet Explorer 10.
Open Graph protocol
Open Graph is een metatag die ervoor zorgt dat er een koppeling komt tussen je website en de sociale media als er een link wordt gedeeld. De Open Graph Tags zorgen ervoor dat de informatie wordt meegenomen op het moment als een link gedeeld wordt in bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn. De Open Graph van TELE2 is kapot; er is geen afbeelding in de code toegevoegd. De og:locale metatag klopt ook niet, die moet namelijk nl_NL zijn.
Met de Open Graph Preview tool kan je gemakkelijk checken of het correct is ingesteld. Dit is wel een gemiste kans bij TELE2 gezien de social media activiteit.
Headings
Een correcte heading structuur is de basis van een SEO geoptimaliseerde website. Op de website van TELE2 is hier geen rekening mee gehouden! Je kan dit zien in de broncode of je kan de Web Developer Toolbar (een Google Chrome extensie) installeren, tab Information >> View Document Outline.
We hebben nu een eerste indruk van de homepage en gaan nu verder met de tools die we bij SEOlab dagelijks gebruiken.
Website audit met Lighthouse van Google
Lighthouse is een door Google ontwikkelde tool die je installeert als Google Chrome DevTools. De audits kijken naar de performance, toegankelijkheid, SEO, progressive web apps en belangrijke aanbevelingen. Je ziet goed hoe de website ervoor staat en hoe je de score kunt verbeteren.
De totale score van TELE2 is niet erg hoog, we gaan per onderdeel (tabblad) kijken wat er door Google wordt aanbevolen.
SEO
Een 100% score is niet moeilijk om te halen. De volgende audits worden gedaan:
- Zijn alle fonts minimaal 16 pixels
- Er is een meta viewport tag met width en initial-scale aanwezig
- Is het title element aanwezig en gevuld
- Is er een meta description en is hij gevuld
- Klopt de http status code van de pagina
- Zijn de links beschrijvend
- Is de website niet geblokkeerd voor indexatie
- Klopt de hreflang tag
- Is er een juiste rel=canonical aanwezig
TELE2 heeft nu een score van 90% omdat niet alle fonts minimaal 16 pixels zijn.
Performance
Het is een stuk moeilijker om een groene score te krijgen voor de performance van je website. Google gaat ervan uit dat nog 70% van de wereldbevolking gebruik maakt van 3G en daar zijn de voorwaarden van deze audit op afgestemd. Het is dus een uitdaging om hier een groene score te hebben, zeker met een Wordpress website, maar het is niet onmogelijk.De volgende onderdelen worden gescand in deze audit:
- First Meaningful Paint, binnen hoeveel milliseconden is er voor een bezoeker iets zichtbaar van de pagina?
- First Interactive, er wordt gemeten wanneer er minimale activiteit mogelijk is op de pagina;
- Consistently Interactive, wanneer is de pagina volledig interactief?
- Perceptual Speed Index, een statistiek voor het laden van pagina, hoe snel de inhoud van een pagina zichtbaar is. Hoe lager de score, hoe beter.
- Wordt de CSS opmaak asynchroon ingeladen?
- Is er ongebruikte CSS die verwijderd kan worden?
- Is de TTFB (Time To First Byte) laag genoeg, Google adviseert binnen 200 milliseconden?
- Zijn de cache settings optimaal ingesteld?
- Worden de JS bestanden asynchroon ingeladen?
- Zijn de afbeeldingen de juiste maten en zijn die waarde ingevuld?
- Worden de Offscreen images lazy load ingeladen?
- Zijn de CSS en JS bestanden gecomprimeerd?
- Zijn de afbeeldingen geoptimaliseerd en wordt er gebruik gemaakt het nieuw images format Google WebP.
Progressive web app
Via een Progressive web app, ontwikkeld door Google, wordt je website bereikbaar buiten de internet browser, dit wordt dan als een web app. Je website komt als App op je telefoon en is daardoor offline ook te gebruiken. Een Progressive web app gebruikt service workers; een soort van proxy die pagina's cached in een android app. TELE2 maakt geen gebruik van deze functionaliteit. Met de WordPress plugin Super Progressive Web Apps heb je in een handomdraai een Progressive web app van je website.
Accessibility
Deze audit laat je de punten zien hoe je de toegankelijkheid van je web App kan verbeteren. Dit onderdeel is een automatische tool en Google adviseert dit ook handmatig na te lopen. Er wordt gekeken of de inhoud van de site beschikbaar is en of iedereen de functionaliteit kan gebruiken. Er wordt onder andere gekeken naar leesbaarheid van een formulier, kleurcontrast en of de labels en de inputvelden niet te ver uit elkaar staan. TELE2 heeft nu een score van 70 en geen groene score.De volgende aanbevelingen zijn voor TELE2:
- Alle links zoals afbeeldingen moeten herkenbare tekst bevatten;
- Alle formulieren moeten labels bevatten;
- Kleurcontrast, bij TELE2 blijkt dat de tekst kleur en achtergrond kleur te weinig contrast hebben;
Best practice
Met deze audit worden er aanbevelingen gegeven om je web app te verbeteren en performance valkuilen te voorkomen.Bij TELE2 zijn er 6 audits die nu falen:
- Er wordt geen HTTP/2 gebruikt voor alle resources;
- Het scrollen op een smartphone is nu niet optimaal en niet volgens de Passive Event Listeners methode;
- Er wordt nu document.write() gebruikt in javascripts, voor externe scripts kan dit enorm vertragen;
- Er zijn kwetsbare javascript bestanden van externe partijen die worden ingeladen, die gemakkelijk gehackt kunnen worden;
- Het manifest short_name staat niet in de code, dit is logisch omdat TELE2 geen Progressive Web App heeft;
- Er zijn afbeeldingen die een onjuiste beeldverhouding hebben;
Google serp als SEO tool gebruiken
Alleen al met het gebruik van Google zelf kom je al een heel eind om te beoordelen of er aandacht aan SEO wordt besteed. Met de geavanceerde zoekopdracht 'site:tele2.nl' zien we welke pagina's er zijn geïndexeerd en je ziet meteen van alles, zoals welke pagina's er zijn en of er aandacht is besteed aan de titels en meta descriptions.
Wat me meteen opvalt is het aantal, Ongeveer 78.500 resultaten. Als ik kijk naar het aantal pagina's uit de scan van Screaming Frog SEO spider, 5.400 pagina's, dan roept dit meteen vragen op waardoor er zo'n groot verschil is. Dit gaan we onderzoeken. Vooropgesteld; het hoeft niet meteen een fout te zijn, het kan namelijk ook komen door een forum op een subdomein bijvoorbeeld.Ik heb alle SERP resultaten nagelopen en zie dat er aandacht wordt besteed aan de titels en meta descriptions en het klopt dat de vele geïndexeerde pagina's komen door meerdere subdomeinen zoals een forum.Ik heb het volgende kunnen ontdekken.
Door een foutje in het htaccess bestand vermoed ik dat het blog bereikbaar is op 2 url's tele2.nl/blog/ en tele2.nl/blog/blog/Ook zijn de tags niet uitgesloten in het robots.txt bestand, dit kan voor interne concurrentie zorgen voor zoekwoorden.
Robots.txt
Als je een website analyse maakt, is het ook heel belangrijk dat je een kijkje neemt in het robots.txt bestand. Het zal je verbazen hoeveel websites dit bestand nog niet hebben, of hoevelen die vergeten zijn om de User-agent: * Disallow: eruit te halen voor indexatie.
Bij TELE2 is er een robots.txt bestand aanwezig en dat is goed, voor een ervaren specialist enorm veel informatie.In het bestand zie je dat de WP admin wordt uitgesloten voor indexatie. Natuurlijk ga ik even kijken of ik het Wordpress inlog venstertje te zien krijg, gelukkig heeft TELE2 deze pagina geblokkeerd. Ik zie de verwijzingen naar de XML sitemaps. TELE2 maakt gebruik van de Yoast XML sitemap (https://www.tele2.nl/page-sitemap.xml). Deze worden automatisch gegenereerd en staat aan in de Yoast SEO plugin. Ik gebruik de XML sitemap van Yoast nooit, omdat er ook pagina's in de XML sitemap kunnen komen die je niet wilt indexeren.Kijk eens naar de /lightbox/ pagina's in de sitemap die worden geblokkeerd in de robots.txt. Met Screaming Frog SEO Spider kan je gemakkelijk een custom XML sitemap maken en zelf uploaden, dan heb je alle controle.
Server
Het is ook erg belangrijk om te kijken op wat voor een server een website draait en welke server specificaties. Met de IP informatie Google Chrome extensie kan je heel gemakkelijk de locatie van de server zien en hoeveel websites er op deze server staan. Bij TELE2 is de locatie Zweden en staan er 2 websites op deze server.
Website specificaties
Met de Google Chrome extensie Wappalyzer kan je heel gemakkelijk zien welke programmeertaal en welk framework er gebruikt wordt zoals WordPress of Drupal. Bij TELE2 kan je zien dat er gebruik wordt gemaakt van WordPress en dat de versie up-to-date is.
Toen ik de Apache versie en PHP versie zag schrok ik, PHP 5.3.3 heeft een release datum van oktober 2010 en een End of Life datum van augustus 2014. Apache 2.2.15 heeft een End of Life datum van 2017. End of Life betekent geen updates of security fixes meer.
TELE2, pas op voor hackers!.