Het is altijd eng om een nieuwe website te lanceren. Er komen veel meer zorgen om de hoek kijken wanneer je ook nog eens je domeinnaam verandert. Je hebt veel tijd en wellicht geld in je SEO rankings gestoken.
Nu ben je natuurlijk bezorgd om dit weg te gooien als je wilt switchen van domeinnaam. Wij hebben daarom een website migratie checklist opgesteld.
Inhoud
Maar… je hoeft je niet zoveel zorgen te maken. Google weet dat bedrijven soms moeten switchen van domeinnaam. Daarom hebben ze het simpel gemaakt om je website rankings te behouden. Mits je uiteraard de juiste stappen volgt. Met deze handige migratie handleiding laten wij zien hoe dit doet zonder rankings te verliezen. Hulp nodig bij het immigreren van jouw website migratie, klik dan hier.
Waarom zou iemand zijn domeinnaam willen veranderen?
Als het mogelijk is, adviseren wij altijd om te blijven bij je huidige domeinnaam. In sommige gevallen is het echter nodig of doet zich een mogelijkheid voor een betere domeinnaam te claimen. Hieronder vind je drie mogelijke redenen om van domeinnaam te veranderen:
- Er komt een domeinnaam vrij die beter is dan je huidige domein. Dit kan gebeuren als een domeinnaamhouder zijn/haar registratie laat verlopen. Of als een website zo succesvol is dat je het jezelf kan veroorloven om een premium domeinnaam te kopen.
- Je domeinnaam heeft een Google Penalty gehad. Hopelijk zal je dit nooit overkomen maar het kan gebeuren, door bijvoorbeeld spammy SEO technieken of concurrenten die je het leven zuur willen maken.
- Je bedrijf ondergaat een naamsverandering. Bedrijven kiezen er soms voor om van naam te veranderen. Het veranderen van een domeinnaam is daar een essentieel onderdeel van.
Drie belangrijke tips voordat je begint met een website migratie
- Deze checklist is gemaakt om te voorkomen dat je website een permanent verlies in SEO rankings krijgt. Je website zal waarschijnlijk een tijdelijk verschil zien qua bezoekers tijdens het migratieproces. Dit is niet te voorkomen. Maar als je het proces goed volgt, zal je het verlies kunnen minimaliseren en zal je nieuwe website snel de posities van het oude domein terugkrijgen.
- Maak een een backup van je site. Houd een schone backup van je website achter de hand, mocht er toch iets fout gaan.
- Gooi niet je oude domein weg en laat het domein niet verlopen. Ook al gebruik je deze website niet meer. Dit is namelijk essentieel, zodat je het verkeer naar het nieuwe domein kan blijven sturen. Daarnaast voorkom je dat concurrenten er vandoor kunnen gaan met de waarde die je als bedrijf online hebt opgebouwd.
1: Kopieer je huidige website en verplaatst de content naar je nieuwe domein
Voordat je begint met redirecten naar de nieuwe website moet je een exacte kopie van je website op het nieuwe domein plaatsen. Gebruik je WordPress? Dan kun je bijvoorbeeld de plug-in “WP all-in-one”, “BackupBuddy” of “Duplicator” gebruiken. Het is ook mogelijk om dit handmatig te doen via bijvoorbeeld FTP.
Mijn advies is om WP all in one te gebruiken. Deze plugin vervangt automatisch alle links. Als je een handmatige migratie uitvoert, kun je dit wijzigen in het WordPress dashboard. Het enige nadeel hiervan is dat je interne links die je in posts, of op pagina’s hier niet mee update.
Als je een andere methode gebruikt dan “WP all in one” om je website te verplaatsen, kun je automatisch je interne links updaten met de Velvet Blues Update URLs plugin. Dit is niet moeilijk, maar een extra stap in het proces.
Als je website op het nieuwe domein staat is het belangrijk om alle interne links te controleren en te bekijken of er geen afbeeldingen zijn die niet worden ingeladen.
In de volgende stap gaan we al het verkeer van de oude website naar de nieuwe website sturen.
2: 301 Redirect naar je nieuwe domein
Nu komt de moeilijkere stap. Je moet nu je oude website redirecten naar het nieuwe domein zodat zoekmachines en bezoekers de pagina op de juiste manier kunnen vinden.
Waarom een 301 redirect? Omdat je met een 301 redirect aan een browser en zoekmachines vertelt dat de pagina permanent is verplaatst. Dit is erg belangrijk zodat Google en andere zoekmachines weten dat ze dezelfde “link juice”, oftewel linkwaarde, moeten doorgeven aan de nieuwe pagina.
Je moet hiervoor je .htaccess bestand vinden. Om dit voor elkaar te krijgen heb je een FTP programma nodig en toegang tot de server van je website. Je vindt dit bestand in de root map van je website. In deze map vind je o.a. ook de bestanden wp-config.php en je wp-admin map.
Download het htaccess bestand naar je computer en maak hier een kopie van. Laat het origineel intact! Mocht het namelijk fout gaan, kun je altijd het originele bestand gebruiken. Als je de kopie veilig hebt opgeslagen, open je het htaccess bestand met een code editor of notepad. Als je gebruik maakt van permalinks, zie je dat er code in je .htaccess bestand staat die er ongeveer zo uit ziet.
Geen zorgen als je meer code ziet staan. Sommige plug-ins plaatsen code in dit bestand. Dat is verder geen probleem.
Voeg de 301 Redirect(s) toe
Nu gaan we de 301 redirect toevoegen aan de bovenkant van het bestand. De 301 code die je gaat gebruiken is afhankelijk van de situatie. Veranderen de URL’s volledig of houd je dezelfde URL structuur op de nieuwe website?
Gebruik deze code als je dezelfde URL structuur behoud.
Dus, “oudedomein.nl/posts/cool-post wordt “nieuwedomein.nl/posts/cool-post”:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oudedomein.nl [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oudedomein.nl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://nieuwedomein.nl/$1 [L,R=301,NC]
Als je ervoor kiest om de URL structuur te veranderen, zal je handmatig voor elke pagina een redirect moeten plaatsen. Het is veel werk en ook niet echt leuk om te doen, maar helaas noodzakelijk en een stukje code wat je voor elke pagina moet gebruiken.
Redirect 301 /original-posth http://newdomain.com/cool-new-post
Als je klaar bent met het instellen van de redirect(s), sla het het bestand op en upload je de nieuwe versie naar je server. Vanaf dit moment worden de oude pagina’s naar de nieuwe website gestuurd. Test of het werkt. Als een pagina namelijk verkeerd wordt geredirect verlies je gegarandeerd posities en bezoekers.
Nadat je test succesvol is, ga je naar de Google Search Console. Je gaat je website Fetchen als Google om te controleren of Google de redirects goed oppakt.
Extra tip: Je kan de oude website ook actief houden en met een redirect plugin de 301 redirects instellen. Het is belangrijk dat alle oude pagina's gekoppeld worden aan de juiste nieuwe pagina's. Niet relevante pagina's kunnen in een eerder stadium al afgemeld worden via Search Console.
3: Vertel Google dat je domeinnaam is veranderd.
Nu je al het verkeer naar je nieuwe domein stuurt, vertel je ook aan Google dat er een verandering plaats heeft gevonden. Google zal dit uiteindelijk ook zelf zien zonder jouw hulp. Echter heeft Google een officieel formulier die de transitie makkelijk maakt en je helpt om geen rankings te verliezen.
Om dit te doen, ga je naar de Google Search Console.
Als je je oude domein nog niet had geverifieerd, zal je dit eerst moeten doen. Als je oude site geverifieerd is, zal je ook je nieuwe website moeten verifiëren. Het is erg belangrijk dat beide websites goed zijn geregistreerd in de Google Search Console.
Als beide domeinen zijn geverifieerd kun je een “adreswijziging doorgeven” door rechtsboven in je scherm op het tandwieltje te klikken bij je oude domein op adreswijziging.
Hieronder zie je de stappen die je vervolgens moet doorlopen.
4: Sitemap indienen bij Google
Nadat je Google hebt verteld over je adreswijziging, adviseren wij om ook de sitemap van het nieuwe domein in te dienen. Had je al een sitemap? Dan is deze nu als het goed is overgenomen doordat je de website al hebt gemigreerd en overgezet hebt naar het nieuwe domein. Als je nog geen XML sitemap hebt, is het belangrijk dat je deze aanmaakt en deze vervolgens indient bij Google.
5: Analyseer de data en zoek naar issues
Omdat je een belangrijke wijziging doorgevoerd hebt, is het belangrijk om in de gaten te houden welke issues er in de Google Search Console verschijnen met betrekking tot de indexering in Google.
Bekijk de rapporten, indexeringsstatus, crawlfouten en zoekanalyse om er zeker van te zijn dat je website correct wordt geïndexeerd. Het is ook belangrijk om je berichtenbox in de gaten te houden voor meldingen van Google.
6: Update backlinks
Nu is het een goed moment om websites te benaderen waar je in linkje op had met je oude domein. Vraag deze bedrijven/websites om de link aan de passen naar je nieuwe domein. Het zal je vast niet lukken om ze allemaal te laten updaten. Maar het is een groot pluspunt als alleen al een paar van deze inkomende links worden aangepast naar je nieuwe domein.
Met een 301 redirect worden links doorgestuurd van het oude naar het nieuwe domein. Echter is het altijd beter voor de gebruiksvriendelijkheid om rechtstreeks naar het juiste domein te worden verwezen.
Ook is het belangrijk om al je social media kanalen en profielen te updaten. Dit is ook een belangrijk signaal voor zoekmachines om te begrijpen dat je nieuwe website nu echt gelanceerd is.
7: Vertel je klanten over de wijziging
Dit heeft niks te maken met je SEO rankings maar het is belangrijk om je gebruikers en klanten te informeren over de naamswijziging van je domein. Hiermee neem je verwarring weg en zorg je dat ze in de toekomst direct naar de juiste URL toe gaan.
8: Wacht en analyseer de resultaten
Je hebt nu alles gedaan om de mogelijke impact van een domein verandering en SEO rankings zo klein mogelijk te maken. Het enige dat je nu kunt doen is wachten tot Google je nieuwe site volledig heeft geïndexeerd en je rankings worden veiliggesteld. Je zal een tijdelijke drop zien in je resultaten, maar als je alles goed hebt uitgevoerd zal deze verandering ook echt tijdelijk zijn!
Wil jij graag een website migratie laten uitvoeren? Neem gerust contact met ons op!